torsdag 25 februari 2016

Den lilla trädgårdsbloggen

Det finns så mycket fina trädgårdsbloggar där ute som kombinerar självhushållning och grönsaksodling. Dock har många av dessa bloggar en sak gemensamt, stor villa trädgård. Självklart kan man hämta inspiration från dessa stora odlingar, men ibland kan det vara svårt att omsätta inspirationen till något mindre, till den lilla radhus trädgården eller odlingslotten.
Tanken med min blogg är att inspirera till den lilla trädgården. Hur man kan få en stor köksträdgård på liten yta. Att bo i radhus mitt i ett bostadsområde med välklippta prydnadsträdgårdar är ingen begränsning till egen odling och självhushållning.
För mig innebär odling mat, mat som är framtagen för att vara hållbar och näringsrik. Idag kan det vara väldigt svårt att göra bra val i mataffären. Vi kan få tag i frukter och grönsaker från när och fjärran året runt, men vad innehåller den egentligen? Det är just denna konsumtions förvirring som fick oss att börja tänka i banorna att odla våran egen mat. Därav är det väldigt naturligt att bloggen även kommer innefatta recept, och olika sätt att hushålla och lagra maten som vi framställer.
Min inställning till mat är lagom mycket. Jag tror inte överkonsumtion åt något håll varken kött eller grönsaker är gynnsamt för hälsan. Det ska vara en god balans mellan grönsaker och kött. I våran matlagning försöker vi anpassa oss efter säsong, därav finner vi inspiration från många olika matkulturer allt från klassisk husmanskost till vegetarisk medelhavskost.  

Välkommen till bloggen om den stora köksträdgården på liten yta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar