måndag 28 mars 2016

Vem behöver gym när man har trädgården?

De andra dagarna av påskhelgen var desto mer produktiva i form utav odlings relaterat arbete.
Fick massor gjort ute i trädgården men allt arbete resulterade även i att vi nu har en extremt stökig tomt. Men när det blir färdigt och kommer iordning blir det nog riktigt bra.

Hallonen fick sig lite omtanke. Tänkte ha klippt dem i höstas men det blev inte av. Hallon sätter frukt på fjolårets skott. Årets hallonkvistar växte till sig förra sommaren och kommer sätta frukt i år och klippas ner i höst. Fast om man måste klippa hallonen på hösten vet jag inte, jag funderar på att förlägga denna syssla till våren. Nu på våren var alla de kvistar som satt frukt förra året alldeles askgråa och väldigt lätta att känna igen bland de frodiga klart bruna skotten. Men nu när det är lite upprensat i hallonlandet så kan man nästan urskilja att de trots allt sitter i någon sorts rader.

 Jag fick mig ett sådant där arbetsryck och drog ner all sly som växt till sig under två år i slänten. Tyckte att odlingarna blev lite väl skuggade av all växtlighet så det fick åka ner.

Dessutom planerar jag att prova gräva här när tjälen släppt i marken. Hade sett väldigt idylliskt ut med några odlingsbäddar i sluttningen intill hallonen. Fast då får nog några fler träd åka ner så att det inte blir allt för skuggigt.


 All denna sly genererade en hel del trädgårdsavfall, så nu är det ganska stökigt på tomten. Får ordna upp det där riset när man får elda. Helst av allt hade jag velat ha en kompostkvarn till riset och använt det som strö material i komposten men en sådan äger vi inte. Det lite mindre tunna riset kanske ändå kan tas till vara lite bättre genom att läggas på botten i nya odlingsbäddar.

Vi har ju även ett bygg/odlingsprojekt på gång. Projekt medelhavet även på denna fronten fick vi en hel del gjort. Nästan all trall är borta nu. Så även här ser det sådär lagom stökigt ut. Men trallen har inte slängts utan återanvänts till köksträdgården. Sambon är inte super förtjust i att hjälpa till med själva odlandet. Det är min grej, hans grej är att äta det jag odlar. Men han har börjat uppskatta att snickra lite på saker och ting till odlingarna. Och det var just det öde trall däcket fick.

Jag fick nämligen supersnygga landgångar i köksträdgården av det gamla trall däcket. Jag tycker det blev helt super. Kommer se sådär härligt lantligt ut i sommar när allt grönt omger trall gångarna.



 Det behövs också två nya odlingsbäddar, då potatisen annars hamnar på samma plats med bara två års mellanrum. Eftersom jag odlar med rekommenderad växtföljd på grödorna så ska inte potatis odlas på samma mark förrens efter 4 år. Detta har gjort att potatisen behöver två nya bäddar. Så varför inte dra igång och börja gräva en? Blev förvånad över hur fort det gick på bara några timmar så blev den nästan färdig. När jag gräver bäddar så gör jag det på ett ganska omständligt vis. Jag har inget tålamod utan vill odla nu! Inte nästa år, så att sätta igång en täckodlingsbädd och vänta det är inget för mig. Jag jobbar hellre hårdare en stund och får odla samma år. Eftersom jag heller inte har tålamod att vänta 2 år på att odla potatis utan risk för knäpparlarver så blir det än omständligare. Jag gräver upp gräsmattan, använder sedan en hacka till att hacka loss jorden ur grästuvorna, dödar eventuella knäpparlarver som jag får syn på, och slänger grästuvorna på komposten. Detta är riktigt mödosamt, tråkigt, tar lång tid men man får en startklar bädd med en gång. Jag har odlat potatis i mina bäddar från år 1 och inte haft problemet med knäpparlarver i potatisen, och det är nog för att jag tar bort gräset och gräsrötterna som de naturligt lever i. 

Här är alla ur skakade grästuvor som får åka till komposten.


Även inomhus har det växt så det knakar den här helgen. Nästan alla broccoli frön och tomat frön har grott. Jag odlar bara en enda broccoli sort och det är Piracicaba. Lättodlad och oerhört god. Har man ätit utav denna, så vill man aldrig mer se en köpe broccoli. 


I barnkammaren där sallaten står har det börjat gro. Snart kanske jag har lite plantor som kan åka ut i varmbänken.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar