lördag 16 april 2016

Första pallkragen installerad

Nu är trädgårdens allra första pallkrage installerad. Många gillar dem, är säkert jätte bra för den lilla trädgården och för de som inte vill gräva. Jag har dock alltid gillat djupbäddar för det finns inget man inte kan odla i dem. Nästan hela kökslandet består därför av djupbäddar. Här i vårt odlingsområde har vi tur och inga sniglar är på odlingarna därför fungerar markbäddar bra.
Men jag har haft ett hörn av trädgården som första säsongen var ganska fint, med cafébord mitt i odlingen. Det tråkiga var dock ogräset som var fruktansvärt envist. Men så byggdes varmbänken, en markplatta för växthuset anlades och caféplatsen försvann. Kvar blev istället en jordhög och ett ganska trist litet hörn, som förut var lite kryddhörna med lavendel. Nu var lavendeln nästan överöst av jordhögen och stod lite på sniskan. 




Längst bak i bild vid varmbänken ser man den tråkiga jordhögen och den stackars lavendeln.

Här ser man den lite trista fyrkanten vid varmbänken som blev nästintill obrukbar och ful efter alla ombyggnationer.

Detta hörnet fick därför lite kärlek, jordhögen är på väg bort, lavendeln planterades om. Tanken är att när resten av jordhögen försvunnit ska lavendeln få sällskap av lite andra vackra och bi/fjärils-vänliga blommor och bli lite av en perennrabatt. På den tillplattade ytan fick en pallkrage flytta in.

 Pallkrage under konstruktion. Jag förvånades över hur lätta de är att montera ihop. Förväntade mig att de skulle vara lite mer komplicerade än vad de är.

I pallkragen måste man givetvis så någonting. Jag läste för något år sedan om Åke Truedssons tips för lökodling på liten yta. Lökodling är något jag misslyckats med de två år jag haft landet, detta blir därför lite av ett sista försök med löken. Idén är att man odlar mängder med lök på liten yta som en pallkrage, och skördar löken kontinuerligt mellan juni-september. I september har mycket mer plats frigjorts och man kan skörda de största lökarna. Hur bra detta fungerar lär vi märka under säsongen. Jag odlar tre sorters lök på detta sätt, gul lök sorten Golden Gormet, silverlök sorten Snowball och rödlök sorten Red Braunschweiger. Smakerna på löken är vald för att balansera varandra där Golden gormet är lite starkare och likaså rödlöken medans Snowball är lite mildare och mer söt.

Lökhavet i pallkragen. Jorden är vanlig planteringsjord blandad med kogödsel. Över detta lökhav lades ett tunt lager jord ovanpå. Jag har valt att sätta löken lite efter färg, för att det ska bli lättare att skörda den sort man vill ha. Det är fortfarande lite småkyligt därför täcks pallkragen med två lager fiberduk för natten och kvällen så att inte temperaturen varierar allt för mycket och löken går i blom.



2 kommentarer:

  1. Din lökplantering ser superhärlig ut! Åke är verkligen en inspirationskälla.
    Vad har du i varmbänken då?
    Höns och grönsaksland går inte ihop. De älskar att sprätta i lucker jord och en rad sallad till lunch smakar kalas. Jag har ett lågt staket med svänggrindar runt.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Färgerna var väldigt vackra på lökplanteringen i alla fall hur bra den fungerar det får vi se. Lök är just en gröda som inte alls gått bra för mig, tagit mycket plats och inte blivit något vettigt av.
      Varmbänken har jag lite allt möjligt smått och gott, spenat, sallat, ruccola, persilja, rödbetor, morot och mangold. Allting har kommit up och är på tillväxt. Gjorde nog misstaget att inte förodla sallaten tidigare i vintras.

      Radera