lördag 23 april 2016

Nordiska Trädgårdar

Idag var vi på Nordiska trädgårdar som är den största trädgårdsmässan. Jag var i helhet nöjd med mässan fanns mycket att titta på och en hel del att handla. Det jag saknade var plantskolor med lite större plantor som vinbär, hallon mm. Blomqvists var där och sålde större saker, men de sålde mer exotiska plantor som blåbärsstry, jordgubbshallon och persikoplommon. Vilket jag gärna skulle vilja prova att odla, men kände att det inte var läge för den typen av impulsköp. Även lite mer trädgårdsutställare saknade jag som ex Willab Garden eller arbetskläder till trädgård, där fanns inte någon som sålde stövlar. Det var lite väl många stånd som inte direkt hade med trädgård att göra som keramik, ull och linne kläder, mat delikatesser. Vet man vad man är ute efter är det dock en trevlig mässa som man definitivt kan göra fynd på.

Dagens höjdpunkt: De otroligt vackra naturliga trädgårdsmöblerna från Estland. Blir definitivt en beställning dit när vi ska köpa ett nytt trädgårdsset.

Dagens besvikelse: Plantagen och Bosch. Plantagen hade riktigt dåligt mässutbud för att vara en så stor kedja. De hade bara tag 5 kryddor för 100 kr och jordgubbsplantor. Hade förväntat mig mer av dem. Bosch hade inga mäss priser alls, vilket jag förväntar mig att ett så stort märke har. Eftersom de redan är stora och välkända så behöver de ju inte direkt enbart göra reklam för sig, vilket jag upplevde att det var syftet med deras monter på grund utav avsaknad av mäss pris.

Dagens roligaste inköp: Fackellilje lökar. Hoppas de tar sig för de såg helt makalöst fantastiska ut. Sättpotatis från Larsviken, köpte en sort som är framtagen innan bladmögel pesten och är därför inte alls härdig mot det. Den blir en riktig utmaning att odla i sommar.

Dagens inköp från mässan.

Lite plantor gick att hitta. Vill gärna ha en trädgård som främjar biologisk mångfald och stödjer våra viktiga pollinerare. Lavendel är en av stor favoriterna hos både bin och fjärilar. Dessa små lavendel plantorna får komma ut när vädret blir lite varmare. Tills dess får de stå ljust och svalt.

På rotknöls fronten inhandlades två sorter. Rudbeckia mix, då Rudbeckia är en trevlig bi och fjärils blomma. Dessutom är den vinterhärdig. Dagens exotiska impulsköp blev tre stycken Fackelliljor som ska vara härdiga till zon 4, och ska se helt magnifika ut.

Såhär ska fackelliljan se ut. Hur den kommer se ut här får vi se.

Lite knölar blev det också. Jordärtskockor ska vara fruktansvärt anspråkslösa på både näring och jordmån. Ska prova att plantera några under fönstret på framsidan som är skuggigt. Och i skogsslänten. Från Larsvikens potatis var jag egentligen ute efter färgad potatis, sorter som liknar Blå Kongo. Dessa potatisar var dock redan slutsålda, så det får bli nästa år från deras webbshop. I år provar jag istället en riktig utmaningssort. Den heter Pink Fer Apple och är framtagen under tidigt 1800-tal. Detta innebär att sorten inte är härdig alls mot potatisbladmöglet, då det inte fanns när potatissorten förädlades. Detta gör att den verkligen behöver rotas ordentligt för att få en rejäl tjuvstart, och så hoppas vi på en torr och solig sommar.

Några fröer blev inhandlade. Jag handlar vanligtvis nästan enbart från Runåbergs. Dock så tycker jag att Runåbergs har lite dåligt utbud av just blomster. När jag köper frö vill jag ha så lite hybrider som möjligt. När det kommer till blomster i trädgården vill jag ha nyttiga biväxter. Alla dessa blommor är till för att gynna våra pollinatörer. Tidigare år har jag knappt haft något blomster, i år hoppas jag på en mer färgsprakande men nyttig trädgård.

Ett bok inköp blev det också. Detta är en bok jag varmt kan rekommendera till dem som skulle vilja bli mer självhushållande. Jag lånade den på biblioteket förra året, tyckte det var fantastisk läsning med mycket vackra bilder. Den har tyvärr varit ganska dyr i konventionella bokhandlar, mäss pris på denna var väldigt välkommet. I Fiskars monter hade de en liten rolig skål med hemliga fröer. Får se vad det blir av dessa.

Lite småprylar blev det också. Så vindan ska bli roligt att testa. Har de två åren jag haft odlingarna försökt göra sårader med egna pinnar och plastsnöre som alltid går sönder och det är meckigt. Hoppas denna fungerar bättre.

Biobasiq var på mässan och sålde biologiska bekämpningsmedel. Dessa är godkända för ekologisk odling och består av nyttodjur som dödar ohyran. Jag köpte Bacillus thurengensis mot kålfjärils larverna. Detta är en bakterie som dödar larverna när de äter av den. Får se hur bra det funkar på min kålodling. En portion ska räcka till 200 kvadratmeter, för hobby odlaren är det en ganska generös portion.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar