lördag 7 maj 2016

Grönsakssådden i maj

April var en ganska kall månad här i Uppland. Fick till och med en period mot slutet då jorden frös ca 5-8 cm ned. Man hade kunnat så några grönsaker i april ändå som bondböna, morot och persilja. Men tiden ville inte riktigt räcka till och mina för sådda bondbönor har dragit iväg rejält inomhus. Men nu i början på maj så blev det en ganska stor sådd på friland, men också en inomhus sådd.
Detta sår jag i maj månad.


Morot, sår tre olika sorter en sommarmorot Amsterdam Forcing, och två höstsorter bra för lagring, Autumn King och Flakker 2. Sommar moroten sår jag en rad av, och fyller på med ytterligare en till två rder under maj och juni. Höst morötterna har jag bara sått en halv rad av, och fyller på med ytterligare tre rader per sort när det tidigare sådda kommit upp och fått några karaktärsblad. På så sätt får jag morötter av olika ålder och skörd genom hela sommaren. De allra sista morötterna för vinterlagring sår jag sedan i juli.
Rödbeta har bara en sort i år Jannis. Utökar kanske med en sort till, även dessa sår jag i omgångar.



Sallat och bladgrönsaker. Dels sår jag på friland, plocksallat, huvudsallat, cossallat, spenat, mangold, ruccola och vintersallat. Jag fyller även på varmbänken med dessa sorter. Även om de inte hinner utvecklas fullt ut i varmbänken innan zucchinin ska flytta in i juni så kommer jag ha fina plantor att flytta från varmbänken till friland.
Bondbönor och ärtor. Mina för sådda bondbönor fick äntligen flytta ut. De har blivit super rangliga får se om dem tar sig. Samtidigt som jag planterar ut dem, så sår jag en rad bredvid. Och jag sår även en omgång till inomhus. På så sätt får jag även här plantor av olika ålder och förlänger skördeperioden så att all skörd inte kommer på en och samma gång.  Bondbönorna sår jag tätare än vad som står på fröpåsarna. Jag planterar 10 cm mellan plantorna och 15 cm mellan raderna, alltså halva radavståndet mot påsen. På detta sätt får bönorna mer stöd av varandra och man slipper hålla på med stöd. Ärtorna sår jag också i omgångar blev 12 frön sockerärtor Engelsk Sabel, 30 frön märgärtor 15 utav varje sort, Rondo och Kelvedon Wonder. Ärtor sår jag i så kallade dubbelrader. Fem cm mellan fröna och 10 cm mellan två rader. Sedan har jag 20 cm till nästa dubbelrad. Runt bondbönorna och ärtorna sådde jag även ängsblandning. 

Inomhus för sår jag majs, solros, några sommarblommor och mot slutet av maj sår jag även gurka och zucchini. I mitten av maj sätter jag även ut min för rotade potatis.
Det jag satte ut i April var dock löken. Den har kommit upp fint och när blasten blivit ca en dm hög kan de första lökarna börja skördas.

I varmbänken fyller jag ständigt på med rädisa allt eftersom de skördas. Även spenat fylls på då jag var tvungen att ta bort en rad på grund utav att den hade börjat gå i blom. 














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar