söndag 1 maj 2016

Maj sköna maj

Nu går vi in i en ny härlig månad. Den första enligt mig riktiga vårmånaden, då de flesta frostnätter är borta och nästan allting går att så och trädgården verkligen börjar spira av grönska. Plantorna som bott inomhus kan sakta börja avhärdas, för att i slutet på månaden hamna på friland. Såhär långt har vi kommit i trädgårdspysslet när vi lämnar april bakom oss och välkomnar maj.

Köksträdgården är färdig gödslad och jordförbättrad med barkmylla.


 Att mata bäddarna med växtmaterial och jordförbättring gör sitt efter något år. Denna bädd är nu inne på sin tredje växtsäsong och märkbart mycket högre än den ny anlagda bädden.


Ny anlagd bädd


 I varmbänken skördar vi spenat och rädisa. Sallat, rödbeta, mangold, morötter och dill är på god väg och borde vara skördeklara mot slutet av juni.

I pallkragen tittar allt mer blast från löken upp.

Odlingsbädden i slänten är nu helt färdig ställd som en terass odling med två våningar.

 Runt äppelträdet trängs krokusarna som snart byts ut mot de vackra tulpanerna. 


En tur till plantskolan har det också blivit. Fyra stora fina plantor utav Blåregnet "Blue Moon" till pergolan är inhandlat och får stå i krukor tills att dess växtplats är anlagd.

Förutom Blåregn hittade jag diverse andra smått och gott plantor. Från vänster rabarber då jag insett att det är bra att ha två plantor om man vill göra glasrabarber. Röda vinbär en gammal hederlig sort som ger en rejäl buske med hög avkastning. Ramslök som jag ska ge ett försök uppe i slänten där den förhoppningsvis kan etablera sig som marktäckare. Slutligen gräslök då jag i nu 3 år försökt så gräslök från frö och inte lyckats. Jag har dock inte gett upp på den än, men i år vill jag försäkra mig om att ha gräslök till färskpotatisen.
 Provar även att göra glasrabarer. Än är det långt kvar till skörd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar