lördag 28 april 2018

Ny bottennivå för Plantagen

Plantagen har nått en ny botten nivå, med levande insekter i utsädet för lök

För nästan precis ett år sedan, skrev Lena Israelsson ett inlägg om hur botten var nådd för plantagen. http://odla.eu/1788-2/
Medier snappade upp kritiken och SVT har skrivit både artiklar och sänt radio program om bristerna.
Plantagens marknadschef Lena Gross har flertalet gånger uttalat sig om att de måste förbättra sin verksamhet, och givetvis inte ha dålig kvalite som inte motsvarar övriga i branschen.

Lena har i sin blogg tagit upp flera punkter som hon anser att Plantagen brister på bland annat, växter som drivits upp på felaktigt sätt, frostkskadade plantor, uttorkade plantor, och vilseledande fröpåsar.

Nu har Plantagen enligt mig nått ytterligare ett nytt bottenläge. De säljer nämligen smittat utsäde utav sättlök.

Jag själv var in på Plantagen i Stockholms området igår för att jag skulle ha en pallkrage. (De kan väl knappast misslyckas med några brädbitar)
Gick förbi deras plantskola då jag i år (igen) inte lyckats driva upp jätte verbena från frö, men just Plantagen har haft plantor. Plantorna av jätte verbena var totalt uttorkade, krukan var så lätt, och vände man upp och ned på krukan ramlade hela torvklumpen ut.

Kvaliteten på växter är fortfarnde låg, och i år har Lena Gross inga sena frostnätter ända in i maj att skylla på.

Gick vidare in i butiken till pallkragarna där också sättlöken finns. Tänkte att jag köper på mig några påsar som back up utifall att min frösådda lök inte tar sig. Börjar plocka på mig påsar och tittar inte så noga. När jag ska ta upp pallkragen som jag ställt ifrån mig, för att kunna ta sättlöken så börjar någonting ramla ned på golvet. Jag ser efter vad det var och märker att sättlöken kryllar utav levande djur!

Efter en närmare titt är det fullt med levande småflugor!
Flugorna kommer ut ur löken, och sitter i löken, så med största sannolikhet är det levande lökflugor.


Massvis med små levande flugor i Plantagens sättlök.



Första året jag odlade lök (2016) fick jag en jättefin skörd, men som var hårt drabbad av lökflugor. Jag tyckte då det var lite märkligt eftersom jag aldrig tidigare haft problem med skadedjur i odlingarna. Jorden var helt ny inköpt, lök hade aldrig odlats i trädgården. Den sättlöken var inköpt på Plantagen. Året efter köpte jag sättlöken på Granngården och fick en lika fin skörd utan lökflugor. När jag nu ser att plantagen säljer utsäde med levande insekter i, börjar jag misstänka att lökfluge problemet 2016, berodde just på detta. För inte heller då kontrollerade jag påsarna speciellt nogrannt.

Så ni som köpt/tänker köpa sättlök från Plantagen kontrollera era påsar extremt noga, för det är så tråkigt att få hela skörden förstörd utav skadedjur som man får in med utsädet!

Och vad gäller Plantagen så är kvaliteten snarare sämre än bättre ett år efter hård kritik från en stor profil inom trädgårdsodlingen. Växterna misshandlas fortfarande, vilseledande fröpåsar är kvar och nu märktes även levande flugor i deras utsäde.

3 kommentarer:

  1. Bedrövligt.... Slutat handla där!

    SvaraRadera
  2. Det är ju inte bra, men menar du verkligen att andra plantskolor eller florister aldrig skulle kunna sälja sättlök med flugor? Tycker det blir lite väl raljant att antyda att alla andra utom Plantagen är perfekta oxh aldrig skulle sälja en dålig produkt. Sanningen är ju att alla som säljer levande saker ibland har problem med dem. Gå ner till lokala plantskolan och se efter...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst kan alla misslyckas. Problemet är deras attityd. De fick hård kritik förra året. Då kan man som kund förvänta sig att de kanske kan vara lite nogrannare i år. Men det har snarare blivit ännu sämre.
      I min stad har vi exempelvis en granngården. De har också haft fula plantor bland annat äppelträd med bladlöss på. Deras attityd har varit ja det är ju tråkigt, vi plockar bort de träden så länge. Och nästa gång man varit där har det inte stått träd med bladlöss framme.
      Men jag påpekade lökfluge problemet för personalen på Plantagen attityden då var, ja men vissa partier ser ut såhär. Det är ingenting, flugorna dör sedan av den kalla jorden.
      I det svaret är det både attityd och okunskap, och en dålig service anser jag. Och det är där dom verkligen skiljer ut sig.

      Radera